„Nie rusza mnie to”

Czas trwania: 10-15 minut 

Praktyka ta jest krótka, ale dotyka nieoczywistych uczuć w nas i dodaje dużo energii. Poprzez wyolbrzymianie poczucia braku połączenia i zobojętnienia—prawie nieuniknionych w naszej kulturze masowej—możemy odkryć w sobie nowe pokłady uczciwości i poczuć połączenie z większą całością.

Kiedy konfrontujemy się ze stanem świata, nie zawsze odczuwamy troskę i współczucie. Czasem rodzi się w nas zmęczenie, a nawet bezduszna obojętność. Aby utrzymać poczucie spójności i obecności oraz zachować autentyczność, potrzebujemy zauważyć i uznać także te mniej przyjemne reakcje. Zauważanie tych stany u siebie, pozwoli nam zidentyfikować się z tym, co w naszych wyobrażeniach odczuwają inni. Uchroni nas to przed skłonnością do osądzania i przekonaniem o własnej nieomylności.

„Mój problem”—powiedział Tom na warsztatach w Uniwersytecie Columbia—„polega na tym, że nie odczuwam rozpaczy. Moje serce jest jak skała. Obawiam się, że stan świata nie rusza mnie tak, jak was”.

Byliśmy mu wdzięczni za to wyznanie, bo uruchomiło ono proces, który zainspirował nas do stworzenia tej praktyki. Przejście przez to ćwiczenie wywołało w nas spore rozbawienie i przez jakiś czas funkcjonowało ono pod nazwą „Jestem skałą”.

Metoda

Praktykę tą dobrze jest je wykonać na początku mierzenia się z bólem świata—przed innymi, bardziej intensywnymi procesami na tym etapie Spirali. Forma ćwiczenia jest podobna do Niedokończonych Zdań: uczestnicy/czki pracują w parach, na zmianę mówiąc i słuchając się nawzajem.

Przed udzieleniem pierwszej wskazówki lub propozycją niedokończonego zdania, dobrze jest zaprosić uczestników/czki do uwolnienia się od nadmiernej powagi. Wynika to stąd, że ćwiczenie może być trochę szokujące i budzić wątpliwości w stylu: „Czy na pewno mogę to tutaj powiedzieć?”. Możesz zamodelować ten proces, zaczynając od podania jakiegoś bardzo przerysowanego, wręcz przepełnionego wisielczym humorem przykładu, by z czasem twoje wypowiedzi stały się bardziej szczere i głębokie.

Pierwsze niedokończone zdanie pozwala nam wyrazić, jak bardzo czujemy się zmęczeni/one ciągłym naporem złych wiadomości i przytłaczającą liczbą pilnych spraw—od terroryzmu po stan gleby. Zacznij zdanie od frazy: „Mam dość słuchania…” lub „Nie mów mi o…”. Następnie pozwól sobie mówić to, co do ciebie przychodzi. Wkrótce rozmowy stają się głośne i często zabawne, dlatego dobrze jest pozwolić, aby trwały co najmniej pięć minut.

Drugie i ostatnie zdanie brzmi: „Nie chcę o tym wszystkim słyszeć (ani myśleć), ponieważ to sprawia, że czuję…”. Nastrój się zmienia, gdy ludzie zaczynają wyrażać to, w co wątpili, że czują lub bali się czuć. Przeznacz kilka minut na każdą odpowiedź.

Teksty są fragmentami tłumaczeń oryginałów ze strony Work That Reconnects:
https://workthatreconnects.org/resource/i-dont-care/ 

Tłumaczenie: Barbara Wojtaszek
Redakcja: Marta Łukowska

Zdjęcie: Wojciech Kozłowski

 

Jak praktykować?

Chcesz praktykować Ponowne Połączenie? Poniżej odnośniki do praktyk, które mogą Ci w tym pomóc.  Są one pogrupowane według etapów Spirali:

Wdzięczność

Honorowanie bólu

Widzenie nowymi oczyma

Pójście naprzód

 

Dodatkowe praktyki:

Głęboki Czas